I tvspel och i många andra typer av kultur är det ofta så att mannen är hjälten och kvinnan finns där för att stärka hans roll. En prinsessa att rädda, någon att hjälpa eller stjälpa honom.
Det här handlar dock om tv-spel, men även där får man oftast spela man. Självklart finns det undantag där man spelar kvinna och spel där man får välja blir allt mer vanliga.
Tyvärr så är det svårt att ändra på att mannen ska vara huvudperson, åsikten hos många, medvetet eller omedvetet, är att en man eller pojke inte kan relatera till en historia om en flicka eller kvinna, medan en flicka eller kvinna mycket väl kan relatera till en man eller pojke.
För vissa är det lätt att se sig själv i det andra könet, för andra inte. Men flickor får i mycket större utsträckning än pojkar stå ut med att hjältar inte är som de, att hjältarna är pojkar. De får inte se sig som hjälten på samma sätt.
En pappa som spelade Zelda-Windwaker tillsammans med sin dotter ville att flickan skulle känna att hon hade mer samhörighet med huvudpersonen, alltså Link. En androgyn ordlös hjälte. Så när de spelade och pappa läste upp dialogrutor och liknande för sin tös så gjorde han om alla pronomen till kvinnliga motsvarigheter. He, blev She. Boy blev Girl.
På ett sätt kan jag tycka att visst en flicka kan se sig själv i hjälten även om det är en pojke, men så är det allt för ofta, även en flicka kan rädda prinsessan i bland.
Kanske kan man tycka att det förstör spelet, att spelet redan är bra som det är och att det är något av ett helgerån att göra om såhär. Det är man fri att tycka, men historier ändras hela tiden för att bättre passa personen som lyssnar. Dessutom undrar jag, hur många episka spel med storslagna äventyr finns det där en flicka har huvudrollen? Hur många bra spel som barn kan ta åt sig finns det med kvinnliga protagonister? Spel som inte bara handlar om hästar, barnpassning eller skönhet?
Om man nu är lite mer tekniskt kunnig och själv vill spela spelet med Link som flicka skriver hjältepappan om det här på sin blogg.